Wat is er aan de hand met mij?

Vorig jaar heb ik zo precies een paniekaanval gehad, ook in januari. Al thans die benaming had ik eraan gegeven toen ik op google zocht wat er aan de hand kon zijn.

Ik heb dat nu deze maand zo al 4 keer gekregen.... maar zo echt eng.

Mijn lichaam is zo precies dood op men bed of de zetel maar kan nog perfect denken, alleen zijn er daarin zo twee soorten precies, hetgeen waarvan ik bewust ben, dus dat ik niet kan wakker worden, bewegen of roepen en hetgeen dat raar is voor mij. Ik zie en hoor gesprekken tussen mensen die belangrijk voor me zijn en er is steeds een volgorde in: wat gebeurd is, wat nu zou zijn en wat later zou zijn. Maar ik zelf kan niets zeggen in het gesprek of eender wat, enkel luisteren, ik ben precies zo onzichtbaar daarin. Terwijl probeer ik in men bewust zijn wakker te worden of help te roepen op mijn oma omdat dit gewoon mij de stuipen op het lijf jaagt maar ik krijg mijn ogen voor geen geld van de wereld open en ik kan helemaal niks bewegen, mijn armen niet, benen niet,... :s Het is echt eng. En als het dan weg is dan kan ik terug gewoon ogen open doen en bewegen. Ik ben dan gewoon, vooral de eerste keer, in schok van wat ik allemaal zag en dat het zo echt leek.

Wat is dit nou allemaal? Een mix tussen een paniekaanval en nachtmerries ofzo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Niet zomaar googlen, naar een arts toe!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google eens op slaapverlamming/slaapparalyse.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak eens een afspraak met je arts..

Het beste antwoord

Als dit gebeurt terwijl je slaapt (je schrijft dat het gebeurt terwijl je op bed of op de zetel ligt/zit) dan zou het goed een vorm van slaapparalyse kunnen zijn. Slaapparalyse of slaapverlamming is een heel normaal verschijnsel; je hersenen sturen geen signalen naar je spieren als je in de droomslaap bent. Wanneer als het ware je lichaam eerder slaapt dan je geest, of je geest eerder wakker is dan je lichaam, ervaar je dit 'verlamde' gevoel. Het kan samengaan met hallucinaties (hypnagoge of hypnopompe hallucinaties) die beangstigend en zeer levendig kunnen zijn. Veel mensen ervaren die slaapverlamming als erg beangstigend: ze kunnen zich niet bewegen, en ervaren intussen een soort droombeelden die (bijna) niet van echt te onderscheiden zijn, en vaak een beangstigend karakter hebben.

Als het niet gebeurt terwijl je slaapt, maar als dit je overvalt terwijl je wakker bent, is er mogelijk iets anders aan de hand. In dat geval raad ik je aan om naar je huisarts te gaan, want als je tijdens waken een soort hallucinaties hebt (waar je beschrijving op lijkt) dan is er waarschijnlijk meer aan de hand dan een verder normaal verschijnsel als slaapparalyse.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar had ik nog nooit van gehoord. Bedankt voor het antwoord!

Andere antwoorden (1)

Zoals het in het vorige antwoord al gezegd is geweest is het een slaapparalyse/slaapverlamming. Het heeft helemaal niets te maken met een paniekaanval of nachtmerrie. Het is je lichaam dat zichzelf beschermt door ervoor te zorgen dat je niet zou gaan slaapwandelen. Bij sommige mensen is het zelf soms zo dat ze half wakker zijn en dus de dingen om zich heen zien, maar er dan extra dingen bijdromen.